Thursday 14 March 2013

Teori Jean Piaget


Perkembangan kemahiran kognitif boleh didefinasikan sebagai kebolehan individu untuk berfikir, memberi pendapat, memahami serta mengingati perkara-perkara yang berlaku di persekitaran. Ia melibatkan mental seperti ingatan, mengkategori, merancang, menyelesaikan masalah, berimaginasi dan lain-lain. Kemahiran kognitif penting untuk kelangsungan hidup. Perkembangan kognitif kanak-kanak memberi penekanan terhadap pembinaan pemikiran kanak-kanak. Ia berpusatkan kepada perubahan pemikiran kanak-kanak yang berlaku daripada satu peringkat kepada peringkat yang seterusnya.

Teori perkembangan kognitif yang dipelopori oleh Jean Piaget banyak tertumpu pada tingkah laku kanak-kanak. Menurut beliau, bayi perlukan masa yang agak panjang untuk mengenali serta membezakan pelbagai rangsangan. Keadaan bayi tidak sama dengan orang dewasa kerana ia tidak mampu memilih rangsangan-rangsangan yang bermakna untuk memberi tindakbalas yang sesuai terhadapnya.


Empat konsep penting yang diutarakan oleh Jean Piaget ialah:

Skema
Merupakan potensi am yang ada dalam diri manusia untuk melakukan sesuatu dengan cara tertentu.
Contohnya, sewaktu dilahirkan, bayi telah dilengkapkan dengan beberapa gerakan pantulan ataupun skema seperti menghisap, memandang, mencapai, merasa, memegang serta menggerakkan tangan dan kaki.
Bagi gerakan memegang, kandungan skemanya ialah memegang benda yang tidak menyakitkan seperti memegang jari ibu.
Skema yang ada pada bayi ini akan menentukan bagaimana bayi bertindak balas dengan persekitarannya.

Asimilasi
Adalah satu proses penyesuaian antara objek yang baru diperolehi dengan skema yang sedia ada.
Proses asimilasi yang berlaku membolehkan manusia mengikuti suatu modifikasi skema hasil daripada pengalaman yang baru diperolehi.
contohnya, kanak-kanak yang baru pertama kali melihat sebiji epal akan menggunakan skema memegang (skema yang sedia ada) dan sekali gus merasanya.
melaluinya, kanak-kanak akan dapat pengetahuan yang baru baginya berkenaan “sebiji epal”

Akomodasi
suatu proses di mana struktur kognitif mengalami perubahan.
berfungsi apabila skema tidak dapat menyesuaikan (mengasimilasi) persekitaran yang baru dan belum lagi berada dalam perolehan kognitif kanak-kanak.
Jean Piaget menganggap ini sebagai suatu proses pembelajaran.
contohnya, kanak-kanak yang berumur 2 tahun yang tidak ditunjukkan magnet akan menyatukan objek baru ke dalam skemanya dan mewujudkan penyesuaian konsep terhadap magnet itu.

Adaptasi
merupakan satu keadaan di mana wujud keseimbangan di antara akomodasi dan asimilasi untuk disesuaikan dengan persekitaran.
keseimbangan akan wujud apabila kanak-kanak mempunyai kecenderungan untuk mencipta hubungan apa yang dipelajari dengan kehendak persekitaran.



Aplikasi Teori Jean Piaget dalam PERKEMBANGAN BAHASA
Manusia berkomunikasi dengan menggunakan bentuk yang lebih meluas dan terpeinci iaitu menggunakan bahasa yang pelbagai antara bangsa yang berbeza, isyarat, tanda, bahasa badan, pergerakan mata, ekspresi emosi dan sebagainya. Pembentukan dan perkembangan bahasa ini sebenarnya telah bermula sejak bayi lagi dan semakin kompleks sejajar dengan peningkatan usia kanak-kanak.

Mengikut teori Piaget, perkembangan bahasa kanak-kanak amat jelas dan ketara pada tahap praoperasi iaitu semasa kanak-kanak berumur 2-7 tahun. Para ahli psikologi berpendapat, sehingga kanak-kanak berumur empat tahun, mereka sudah menguasai kosa kata, gramatika, makna semantis/paragmatis, dan wacana yang berhubungan dengan pengalaman mereka sehari-hari (Miller, 1979).

Kanak-kanak mudah menyerap semua bahasa yang didengar setiap hari bergantung dengan lingkungan keluarga dan masyarakat di mana dia dibesarkan. Sebagai contoh, kanak-kanak berbangsa Melayu jika dibesarkan dalam keluarga yang bercakap setiap hari dalam bahasa Inggeris, lama-kelamaan akan fasih dalam bahasa Inggeris.

Perkembangan bahasa berlaku secara berperingkat-peringkat. Bermula dengan perkembangan bahasa ego yang berfungsi mengungkap keinginan diri tanpa memerhatikan keinginan dan komunikasi dua arah. (Miller, 1979). Bahasa ini diungkap semasa anak-anak menginginkan suatu keperluan, jika lapar, mereka akan bercakap dan mengadu kepada ibunya. Pada tingkat umur tertentu, barulah anak secara sederhana dapat menganggapi keinginan orang lain dalam berkomunikasi secara pragmatis dan mula menunjukkan minat untuk berbual dan bercakap tentang sesuatu isu. Kemudian, pembentukan bahasa berkembang lagi setelah mula bersekolah sehinggalah mereka menguasai bentuk-bentuk bahasa yang lebih rumit seperti bahasa penulisan yang lebih formal. Pembentukan bahasa akan sentiasa berkembang jika seseorang itu menginginkan perkembangan tersebut berlaku. Contoh yang jelas dapat dilihat apabila manusia berlumba-lumba ingin menguasai bahasa selain daripada bahasa ibundanya. Proses asimilasi, akomodasi dan adaptasi yang diketengahkan oleh Piaget akan sentiasa berlaku dalam hidup manusia sehinggalah dewasa.

No comments:

Post a Comment